Παιδαγωγικά

Πώς χτίζουμε την αυτοπεποίθηση στα παιδιά (αξίες ζωής)

Σε πόσα θέματα έχεις ακόμα την εντύπωση ότι ακούς μέσα στο μυαλό σου τη φωνή της μητέρας ή του πατέρα σου, από την εποχή των παιδικών χρόνων, να μιλά και να σου δίνει "οδηγίες";

Περισσότερα...

Λογικές συνέπειες συμπεριφοράς ? Παραδείγματα

Οι λογικές συνέπειες είναι επιλογές που προτείνετε στο παιδί. Διαφέρουν από τις φυσικές συνέπειες στο ότι τις θέτετε εσείς αντί για τη φύση ή την κοινωνία.

Χρειάζεται να επιλέγετε συνέπειες που σχετίζονται άμεσα με την μη αποδεκτή συμπεριφορά.

Για παράδειγμα, αν το παιδί σας παραλείψει κάποια δουλειά, δώστε του να κάνει μια επιπλέον δουλειά. Μην του απαγορεύσετε π.χ. την τηλεόραση. Αν αφήσει ακαταστασία, βάλτε το π.χ. να καθαρίσει επιπλέον δωμάτια. Μην του απαγορεύσετε π.χ. να βγει έξω.

Παραδείγματα λογικών συνεπειών:

  • Μπορείς να χαμηλώσεις την ένταση ή να βάλεις ακουστικά ή να ακούσεις ραδιόφωνο στο δωμάτιό σου.
  • Χρειάζεται να μαζέψεις τα παιχνίδια σου πριν κοιμηθείς, διαφορετικά θα τα βάλω σ? αυτό το κουτί στο υπόγειο.
  • Αν συνεχίσεις να φοράς τα καλά σου ρούχα, μείνε στο σπίτι και βρες κάτι να κάνεις μέσα.
  • Μπορείς να το κάνεις όποτε θέλεις, αλλά πρέπει να έχει τελειώσει πριν επιστρέψω.

Να είστε ξεκάθαροι όταν δίνετε οδηγίες. Το παιδί μπορεί να μην καταλάβει τι ακριβώς του ζητάτε.

Μπορείτε να δώσετε θετικές και αρνητικές συνέπειες.

Θετικές συνέπειες είναι πράγματα που αρέσουν στο παιδί.
Παραδείγματα θετικών συνεπειών:

  • Αφού καθαρίσεις το δωμάτιό σου, μπορούμε μετά να παίξουμε μπάλα.
  • Μπορείς να δεις τηλεόραση όταν τελειώσεις τα μαθήματά σου.
  • Αν πάρεις καλούς βαθμούς στις εξετάσεις, θα μπορέσεις να περάσεις στη σχολή που θέλεις.
  • Θα μπορέσουμε να πάμε βόλτα με το αυτοκίνητο, αφού βάλεις τη ζώνη σου.
  • Όταν φορέσεις τα παπούτσια σου, θα πάτε βόλτα με το μπαμπά.
  • Μπορείς να φας γλυκό, αφού φας το φαγητό σου.
  • Μπορείς να φέρεις τους φίλους σου στο σπίτι αν είστε ήσυχοι και μετά τακτοποιήσετε μόνοι σας.

Αρνητικές συνέπειες είναι πράγματα που δεν αρέσουν στο παιδί.
Παραδείγματα αρνητικών συνεπειών:

  • Αν αργήσεις να έρθεις στο σπίτι το βράδυ, θα στερηθείς τις εξόδους για μία εβδομάδα.
  • Αν χάσεις το σχολικό λεωφορείο επειδή άργησες να ετοιμαστείς, θα χρειαστεί να πας με τα πόδια στο σχολείο.
  • Αν αφήσεις το ποδήλατό σου έξω από το γκαράζ, δεν θα μπορέσεις να το χρησιμοποιήσεις αύριο.
  • Αν αρνείσαι να βοηθήσεις στις δουλειές, τότε κι εγώ θα αρνηθώ να σε βοηθήσω με τα μαθήματά σου.

Είναι σημαντικό να δίνετε έμφαση στις θετικές συνέπειες. Δώστε περισσότερες θετικές συνέπειες παρά αρνητικές.

Αποφύγετε τις απειλές. Δεν έχουν διδακτική αξία. Πώς να εφαρμόσετε τις θετικές και αρνητικές συνέπειες

Ας δούμε μερικές οδηγίες για να εφαρμόσετε μια συνέπεια της συμπεριφοράς του παιδιού:

  • Εφαρμόστε τη συνέπεια αμέσως μετά τη μη αποδεκτή συμπεριφορά του παιδιού. Όχι την επόμενη μέρα ή την επόμενη βδομάδα.
  • Να είστε ξεκάθαροι όταν δίνετε οδηγίες. Το παιδί μπορεί να μην καταλάβει ακριβώς τι του ζητάτε. Για παράδειγμα, πείτε «Παρακαλώ φτιάξε το κρεβάτι σου και μάζεψε τα ρούχα και τα παιχνίδια σου.» αντί «Τακτοποίησε το δωμάτιό σου.»
  • Δώστε σύντομες και απλές επιλογές. Αποφύγετε τις μακροσκελείς συζητήσεις περί ανευθυνότητας. Δηλώστε τη συνέπεια με μια ή δύο απλές φράσεις.
  • Δείξτε σταθερότητα. Κάθε φορά που το παιδί επαναλαμβάνει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά δώστε παρόμοια συνέπεια, αναφορικά με. Για παράδειγμα, αν η μουσική είναι πολύ δυνατή, προτείνετε στο παιδί να χαμηλώσει την ένταση ή να φορέσει ακουστικά. Δεν είναι αποτελεσματικό τη μια φορά να του πείτε να βάλει ακουστικά και την άλλη να του απαγορεύετε να ακούει μουσική για μια βδομάδα!
  • Να είστε συνεπείς. Αν η συμπεριφορά του παιδιού επιφέρει μια θετική ή αρνητική συνέπεια, εφαρμόστε την ανελλιπώς και άμεσα.

Προσοχή στα εξής:

  • Αποφύγετε τις απειλές. Οι απειλές τύπου «Αν το ξανακάνεις, θα σου σπάσω το κεφάλι!» ή «Πρόσεχε γιατί θα τις φας!», δεν έχουν διδακτική αξία. Το παιδί που λειτουργεί υπό το κράτος απειλών, δεν μαθαίνει να λύνει προβλήματα. Επίσης ένα παιδί που έχει κακοποιηθεί στο παρελθόν, μπορεί να σας πάρει στα σοβαρά και να πιστέψει ότι θα το βλάψετε.
  • Μην μπερδεύετε τη συνέπεια με τη δωροδοκία. Δωροδοκία είναι μια ανταμοιβή που δίνεται προκαταβολικά. Για παράδειγμα, «Θα σε αφήσω να πας να παίξεις αν τακτοποιήσεις το δωμάτιό σου αργότερα.» Μέσω της δωροδοκίας, το παιδί ανταμείβεται για ακατάλληλη συμπεριφορά αντί να κερδίζει την ανταμοιβή με θετική συμπεριφορά.
  • Προσέξτε μήπως δίνετε πολλές αρνητικές συνέπειες και όχι αρκετές θετικές. Είναι σημαντικό να δίνετε έμφαση στις θετικές συνέπειες.
  • Μην αφήνετε να συσσωρεύονται πολλές αρνητικές συνέπειες. Το παιδί μπορεί να σας κοροϊδεύει συνεχίζοντας να παρεκτρέπεται, καθώς εσείς προσθέτετε τη μια συνέπεια μετά την άλλη. Και μπορεί τελικά να βρεθείτε σε μια θέση όπου έχετε εξαγγείλει περισσότερες συνέπειες απ? όσες μπορείτε να εφαρμόσετε. Αν επιβάλλετε πολλές αρνητικές συνέπειες μαζί, π.χ. του στερήσετε τις εξόδους, την τηλεόραση, το τηλέφωνο και το χαρτζιλίκι, λιγοστεύουν πολύ οι συνέπειες που μπορείτε να εφαρμόσετε σε επόμενη περίσταση. Επίσης, το παιδί μπορεί να νιώσει ότι δεν έχει πια τίποτα να χάσει και να συνεχίσει να παρεκτρέπεται.
  • Ξεκινήστε με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες. Μην εφαρμόζετε αμέσως πολύ σημαντικές συνέπειες. Γιατί π.χ. αν δώσετε στο παιδί εξαρχής το προνόμιο να κάνει πάρτι στο σπίτι επειδή καθάρισε το δωμάτιό του, μετά θα περιμένει ακόμη περισσότερα για μεγαλύτερες δουλειές. Ή αν εξαρχής του στερήσετε τις εξόδους για 1 μήνα επειδή καθυστέρησε να επιστρέψει στο σπίτι, μετά τι θα κάνετε;
  • Μην τα παρατάτε μετά από μερικές προσπάθειες. Οι συνέπειες πρέπει να επαναλαμβάνονται σε σταθερή βάση και για μεγάλο χρονικό διάστημα, προκειμένου να έχουν μια μόνιμη επίδραση στη συμπεριφορά.

 

Παναγιώτα Κυπραίου
Ψυχοθεραπεύτρια ? Συντονίστρια Σχολών Γονέων

www.psychotherapeia.net.gr

Πηγή: http://parentsgo.kidsgo.com.cy

Πώς θα δημιουργήσετε κίνητρα μάθησης στο παιδί σας

Ελάχιστα είναι εκείνα τα παιδάκια που βλέπουν από μόνα τους με θετικό μάτι το σχολείο και το διάβασμα στο σπίτι. Σκέφτεστε λοιπόν να καθίσετε με σταυρωμένα τα χέρια ή να προσπαθήσετε να δημιουργήσετε κίνητρα μάθησης στο μικρό σας για το καλό του;

Περισσότερα...

Τι είναι ο κανόνας «3-6-9-12» για τα παιδιά και την οθόνη

Ο Serge Tisseron είναι Γάλλος ψυχαναλυτής-ψυχίατρος, από τους πιο γνωστούς στη χώρα του. Δίνει κατευθύνσεις έρευνας στο πανεπιστήμιο University Paris 7 Denis Diderot. Μελετά τις σχέσεις των νέων με τις νέες τεχνολογίες, τις παρανοήσεις ανάμεσα στους ενήλικες και την επόμενη γενιά, και τις επιπτώσεις της τεχνολογίας της πληροφορίας στους νέους ανθρώπους.

Το 2008 ανέπτυξε τον κανόνα «3-6-9-12», που σημαίνει «όχι τηλεόραση πριν από τα τρία χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα έξι, καθόλου internet πριν από τα εννέα χρόνια και καθόλου κοινωνικά μέσα πριν από τα 12». Το 2011 η Γαλλική Ένωση Παιδιάτρων αποδέχτηκε την πρόταση.

Περισσότερα...

Διαβαστηκαν περισσοτερο

Στατιστικά

Χρήστες
38
Άρθρα
241
Εμφανίσεις Άρθρων
168966

Ημερολογιο

Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Προσφατα απο τη σχολικη μας ζωη

Καμία εκδήλωση

Βρειτε εκδηλωσεις

Επισκεπτες τωρα

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 55 guests και κανένα μέλος

Επικοινωνια

Δημοτικό Σχολείο Κουβαρά
Χρ. Δ. Μητρογιάννη (πρώην Παπαδιαμάντη) 15
Κουβαράς, 19001
Δήμος Σαρωνικού
Ν. Αττικής
Ελλάδα
Τηλ.: (+30) 22990-42463
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.